punktering

Igår när jag träffade läkaren så va det första hon sa att "blodproverna ser jättebra ut"

kul tänkte jag och meddelade att jag inte tagit något blodprov denna gången !
Snacka om att dom inte alltid har koll.... hon satt alltså och kollade på gamla blodprov som jag gjort i februari !
Tänker inte prata mer om det, men som sagt.... jag är lite skeptisk till vad läkarna säger ibland!

Dagen då !
Jo Cystan punkterad. och jag överlevde även denna gången - Tjoho !!
Under ingreppet frågade jag läkaren om det finns risk för att den kommer tillbaka, och JA det kommer den nästan garanterat göra. Han förklarade det som en kapsel i äggstocken och då och då kommer denna cystan att dyka upp igen, och hur många gånger man än punkterar den så kommer ändå kapseln / roten finnas kvar!

Enda sättet är att få bort den helt är genom operation.  Jag frågade honom vad han tyckte jag skulle göra... och vad jag ska göra åt hela den här endometrios misstanken.
Han tyckte inte att det va aktuellt att jag skulle ta bort den, speciellt inte nu när vi är inne i Ivf svängen.
Han menade att risken att skada äggstocken va stor, och man kan ju till och med behöva ta bort den om den skadas genom att ta bort cystan. Så det finns ingen orsak till att gå in och göra en sån operation om man inte har andra besvär av det.

Nu undrar jag ju lite vad för besvär det är egentligen.... jag märker ju inte av att jag har nån cysta så jag antar att jag inte har besvär av det ???

Och endometrios frågan kändes inte heller så aktuell eftersom ivf är det som gäller även där... och det håller vi ju redan på med !

Så ja.... detta är väl bara ännu ett bekymmer jag får lära mig att leva med !
Att inför varje äggplock så kommer jag troligtvis behöva gå igenom detta och så är det !!
För er som undrar så gör ju cystan i sig ingen skada där... men det måste ju finnas plats för äggblåsorna att växa där så det va därför den behövdes tas bort!

Jag tog ett blodprov igår och det visade bara bra värden, jag är nedreglerad och skulle tagit första sprutan idag OM det inte vore så att vi nu ska höja dosen... detta gör att dom vill ta blodprov redan efter andra sprutan och detta infaller på en helg :(
Så vi får vänta... på tidag börjar jag istället med första sprutan !
Känns helt okej ändå att vänta.... jag behöver hämta mig ändå efter detta !
(dessutom behöver mina armveck läka tills jag ska börja ta blodprov var och varannan dag, just nu är båda två ömma och blå.)

Så istället för 150 puregon ska jag nu börja med 225 menopur.... lite spännande ändå kanske ! ;)

Nu ska jag försöka ge mig iväg och jobba.... går som en kutryggig gammal kärring men det måste gå ändå !
Hade verkligen bara velat lägga mig ner och sova !!



Kommentarer
Postat av: Evelina

Symtom från cystor är främst smärtor. Om en "chokladcysta" rupturerar gör det jävligt ont. Eller om det orsakar torsion av äggledare/äggstock gör det jävligt ont. Så i första hand är besvär smärtor. Men blir den stor kan den ju orsaka tyngdkänsla också. Låter vettigt tycker jag att inte gå in och operera. En operation är alltid en operation med risk för tex sammanväxningar. Och som läkaren sa är ofrivillig barnlöshet vid endometrios ändå behandlingsbar med IVF med samma resultat som om man hade ärr (stopp) i äggledarna.

2010-11-25 @ 13:42:23
URL: http://cuteewe.blogg.se/
Postat av: M

Skönt att höra att det ändå fortsätter som det ska i behandlingen nästa vecka. Jag hade precis samma ändring, tre st. ivf med 150 puregon som misslyckades och nu ändrades det till menopur 225 och lyckades, jag vet att det inte är nån tröst men jag ville ändå säga det.Hoppas hoppas!

2010-11-25 @ 14:05:31
Postat av: MDB

När min endometrios upptäcktes var det för att jag fick en cysta som var åtta cm och som fick äggledaren att vrida sig, och då tog de bort den. Det var första gången jag kände av den, de verkade lite förvånade på sjukhuset att jag inte alls haft ont eller ens vetat att jag haft en cysta. Och på den sida där jag opererats fick jag sedan mycket färre ägg vid ivf:en, så jag tror att det är bra att undvika operation.



Sedan fick jag tillbaka cystor ändå, på bägge äggledarna, och när vi gjorde vår ivf var det en kvar som ca 1 cm, men det funkade ju ändå. Med menopur 300 IE kan tilläggas.



Lycka till!

2010-11-25 @ 20:31:11
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: MDB

När min endometrios upptäcktes var det för att jag fick en cysta som var åtta cm och som fick äggledaren att vrida sig, och då tog de bort den. Det var första gången jag kände av den, de verkade lite förvånade på sjukhuset att jag inte alls haft ont eller ens vetat att jag haft en cysta. Och på den sida där jag opererats fick jag sedan mycket färre ägg vid ivf:en, så jag tror att det är bra att undvika operation.



Sedan fick jag tillbaka cystor ändå, på bägge äggledarna, och när vi gjorde vår ivf var det en kvar som ca 1 cm, men det funkade ju ändå. Med menopur 300 IE kan tilläggas.



Lycka till!

2010-11-25 @ 20:31:48
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Längtan

VAd besvärligt med den där cystan. Hoppas att du finner kraft till att börja spruta på tisdag.



Kram

2010-11-26 @ 14:36:31
URL: http://langtantillbarn.blogspot.com/
Postat av: Mikaela

Men vad dålig koll dom har...gamla blodprovssvar. Man börjar ju verkligen undra såna gånger hur noga de egentligen är. Kram!

2010-11-27 @ 16:00:15
URL: http://varfinnsminbebis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0