helt sinnesjukt !

Jag vet inte ens hur jag ska beskriva den här dagen...

Nersparkad till botten igen utan minsta lilla hjälp att ta mig upp !
Besöket på sahlgrenska gick åt helvete och jag är så besviken och sårad så jag vet inte vart jag ska ta mig till !

Jag är riktigt upprörd och förbannad så detta inlägget kanske blir lite rörigt!

Både jag & E hade alltså tagit ledigt från jobben idag, åkt ända till göteborg tidigt tidigt för att äntligen få lite klarhet i detta och få ett riktigt samtal med läkaren.... - trodde vi !!!

5 minuter va vi inne i rummet - max....

för det första så verkade läkaren vi fick sur & stressad så jag fick dåliga vibbar redan från start.
Han kunde inte prata ren svenska så vi hörde knappt vad han sa och han förstod inte våra frågor!

öhh eller förstod och förstod.... den jäveln viftade bort varenda fråga vi hade, jag hade ju förberett en hel lista som jag ville ta upp och fråga om men det kändes som om han bara pissade på oss !

det första han sa när vi kom in va att dom hade bestämt att vi skulle köra puregon igen men istället för 150 skulle vi höja till 200. Detta va allt han hade att säga!
Här avbröt jag och frågade om det fanns möjlighet att vi kunde få byta till menopur.... han verkade skeptiskt eftersom dom redan bestämd det andra så jag fick tjata mig till det !

sen började jag med min första punkt Trombyl, jag han knappt nämna det innan han sa nej, "det använder vi inte här" finns inget som säger att det fungerar !
-okej sa jag men kan man inte få prova det ändå ? -Nej blev svaret !

jag nämnde vad akupunktören sagt (berättar det sen ) att jag tydligen hade dålig blodcirkulation och att trombyl kanske kunde hjälpa med blodgenomströmmningen till livmodern.

Han viftade bort det igen och sa att det fanns inga bevis på att det skulle vara så, och han himlade med ögonen om akupunktur pratet och menade att det oxå bara va bluff.
Här gav jag upp, och kände redan att jag ville gå igen. Tittade på E som bara va helt förstenad av att han verkligen inte lyssnade på oss.

jag tänkte gå in på min nästa punkt, frågade om immunförsvaret... om man kan ha för starkt immunförsvar så att kroppen stöter bort embryot ?
Åter igen svarade han knappt han hån flinade bara mummlade, jag antog att svaret blev nej, fanns inget sådant!

började här bli helt förtvivlad och nämnde endometrios.... ifall vi kanske skulle göra en titthåls operation för att få veta... Åter igen blev svaret nej.... det skulle inte göras något sådant för det hade ingen betydelse om jag hade det eller inte ???
Här blev jag helt handlingsförlamad och ville bara ut !! E ville veta lite mer om endometrios men han svarade inte på det heller.
Hur kan det inte spela någon roll om jag har det eller inte ?? Han va alltså inte ens intresserad av att ta reda på det. Snacka om att inte ta en enda fråga på allvar, svaren han gav va verkligen korta och negativa och va över på en sekund.

sista jag nämnde va AHA - assisted hatching, men det va tydligen ingenting dom sysslade med !

Sen gav jag upp, tittade på E som oxå fått nog och vi började själva att avrunda med att fråga om datumet som vi skulle få starta.... men det va inte heller satt, utan vi skulle själva ringa till en barnmorska imorgon för att bestämma ett datum !!!

Så 5 hela minuter gick detta på och vi fick alltså inte ut någonting !! Förutom att jag HATAR sahlgrenska och vill aldrig mer gå dit!!!
Fy FAN ! för den urusla personalen ! Så fort jag kom utanför dörren började jag stor gråta och vips så va man nere i det bottenlösa hålet igen !

Varför skulle vi dit? Varför skulle vi ha ett möte med läkaren om vi inte skulle prata om något, inte ändra något, han frågade inte ens hur vi mådde !
det enda han faktiskt sa va ju att vi skulle höja dosen från 150 till 200.... HERREGUD ! Hade jag vetat det kunde vi ju sluppit åka dit !
Helt jävla världelöst ! Jag känner att jag aldrig har blivit så illa behandlad i mitt liv.
Det är ju så svårt att skriva vad som hände, va ju så mycket värre i verkligheten.

Och inte ens ett start datum hade dom satt.... så jävla dåligt ! Så nu VET jag ju att vi inte hinner börja innan nästa år !

Det är nästan så att vi funderar på att skita i det sista försöket på sahlgrenska, jag vill inte beblanda mig med såna personer igen, han va den jävligaste läkaren jag träffat!
Jag längtar så tills att få byta klinik för det här är ju ett jävla skämt!

så min slutsats just nu är att jag INTE är taggad inför nästa försök - det känns helt och hållet PISS!!!!


Kommentarer
Postat av: Evelina

Nej! Usch vad arg jag blir att en kollega gör en sådan sak! Det låter verkligen olikt en gynekolog, men jag har ju aldrig varit på Sahlgrenska. I Uppsala är de i alla fall väldigt trevliga, de flesta! Han måste haft en hemsk dag eller nåt. Glöm bort honom!

2010-10-06 @ 22:39:19
URL: http://cuteewe.blogg.se/
Postat av: H

Milan? Beklagar verkligen och håller tummarna för er. Jag går med på akupunktur på AM-kliniken och är intresserad av hur du upplever det där. Tack så mycket för att du skriver!



KRAMAR

2010-10-06 @ 22:48:56
Postat av: Lila

Nä, vilken jävla läkare!! Om jag vore du skulle jag se till att boka en ny tid med en annan läkare, om dem stretar emot så kontakta verksamhetschefen. För sådär får det verkligen INTE gå till, oavsett om han har en dålig dag eller ej!



Kram Lila

2010-10-06 @ 22:52:33
URL: http://minbloggvarld.blogspot.com
Postat av: Pippifrugan

Vilken otur! Jag har bara träffat bra läkare på Sahlgrenska. Kräv att få en ny träffmed en annan läkare.

2010-10-06 @ 23:07:13
Postat av: AnnaCecilia

Jag håller med, ring tillbaka och klaga och säg att ni måste ha en annan läkare. Det är ju ert liv och leverne det handlar om, ingen annans. Upprörande

2010-10-07 @ 08:14:48
URL: http://bebiskarusellen.bloggplatsen.se/
Postat av: F

Enligt mina erfarenheter av Sahlgrenska (är igång med vår andra behandling nu) så är alla jättetrevliga och goa, speciellt sjuksköterskorna. MEN, oavsett vilken läkare man får prata med (jag har pratat med alla tror jag) så är de lika ovilliga till att gå in i diskussioner och fundera kring andra alternativ. Som du säger, så har de avfärdat allt vad trombyl, extra progesteron, sätta in två ägg osv med en litet leeende och svaret att det inte finns några studier på att det fungerar bla bla bla..



Ex, jag har dokumenterad för lågt progesteron, min lutealfas är bara 5-7 dagar. Av egna efterforskningar så har jag lärt mig att man, vid så låga progesteronhalter i kroppen, bör fortsätta med vaggisarna fram till tredje gravmånaden för att undvika missfall. Men, det vill SU inte lyssna på, det finns inga sådana dokumenterade effekter, nu får jag allt lugna ner mig. Suck! Det är inte så att extra progesteron på något sätt är farligt, varför kan de bara inte möta mig på halva vägen?



Nej, det kanske är bättre när man kör privat.

2010-10-07 @ 08:30:20
Postat av: Pi

Du ska absolut klaga, och sen ska du försöka få byta landsting för DÄR kan du ju rimligen inte gå!



Jag har haft tur och varit i Umeå och Falun. Proffsiga, jättegulliga och villiga att prova nya saker!

2010-10-07 @ 08:47:41
Postat av: rebecca

Herregud, förjäkligt bemötande. Vårt första möta där nere hade vi oxå en utlänsk läkare som va ungefär lika dan, han tilltalade bara mig och låtsades som N inte fanns, så när vi gick där ifrån fattade han inget. Denna gång fick vi en ny kvinnlig jätte bra läkare.

Men alltså jag tycker verkligen du skall klaga, säg att du vill ha en ny läkare!



Kram

2010-10-07 @ 09:02:55
URL: http://johawes.blogspot.com
Postat av: Jenny

Ojojoj vad dåligt! Typiskt landstinget, ingen som har tid eller intresse.

Vet du, ta dig igenom det här sista gratisförsöket för går inte det och ni måste börja betala på privat klinik, DÅ jäklar är det annat ljud i skällan!

Jag har själv betalat för tre försök, (har inte rätt till betalda försök alls) och jag har jämfört mina upplevelser med de som gått via landstinget och det är en enorm skillnad! Jag gick på Öresundskliniken i Malmö och det var röda mattan ut direkt! Små tända ljus i väntrummet, lugn och behaglig personal, när man träffade läkaren satt man med honom tills man var klar och även om man hade tusen frågor så fick man svar på alla och även frågan: "Är det något mer ni undrar över?"



Jag blev gravid på första försöket och skulle sen skrivas in på Mvc på sjukhuset och då var det tillbaka till medeltiden igen, ingen hade tid, stressad personal, inget engagemang.



Känner du att du inte pallar så gör det privat, det kostar, ja, men jösses vilken skillnad det är. (Och privatklinikerna använder sig visst av Trombyl i vissa fall, plus att endometrios har stor betydelse om man har eller inte, vid ivf! En väninna fick veta att hennes ivf:er inte lyckades pga att hon var så stressad så hennes embryon innehöll för mycket fragment och inte gick att återföra). Gör mycket hur man mår psykiskt när man ska göra ivf.



Vänd dig till de som kan det här. Kommer gå bra då ska du se. Det här är ju som att kasta pil med ögonbindel på sig.

2010-10-07 @ 09:08:16
URL: http://nurseingreen.wordpress.com/
Postat av: Maria

Skulle vilja tipsa dig om att kontakta IVF kliniken i Falun. Där testar de allt så länge det inte skadar. De ger alltid Trombyl under ruvningen (om man inte har ngn sjukdom som gör det omöjligt såklart). Och de testar allt. På oss har de gjort Assisted-Hatching (hjälpte dock inte) och detta gjorde de utan att vi hade bett om det. Vi har fått testa kortison för att mitt immunförsvar ev. är för starkt (hjälpte dock inte heller). Nästa gång blir det injektion av spermier direkt i ägget för att öka antal befruktade ägg (fick bara ett förra gången). Sköterskorna är UNDERBARA i Falun och läkarna kanske inte alltid är pratglada men de är positiva till att testa olika vägar.

2010-10-07 @ 09:14:29
Postat av: Barnarlivet

USCH! När du känner dig starkare igen måste du ringa tillbaka och be att få prata med en annan läkare. Har ni inte haft någon som har varit bra under era försök? Säg att du vill prata med den personen. Så där får det inte gå till. Och funkar inte det då föreslår jag att ni tar en privatklinik. Carl von Linne i Uppsala där jag har gått är jättesnälla, omhändertagande sköterskor och jättetrevliga läkare. Förstår att det känns hopplöst nu och jag önskar jag kunde göra något åt det:(

2010-10-07 @ 09:26:31
URL: http://barnarlivet.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Det lät inte kul alls, jag förstår att du blir förbannad och ledsen, men som jag sagt innan...du kan få byta till en bättre läkare och jag har tipsat om namn och han ger minst 45 minuter per besök och är öppen för alla förslag, tyvärr är det ju så att man måste orka kräva hjälp där, annars placerar dom en bara i en tillhörande grupp, jag har gått där en lång period och även jag vart med om den dåliga behandlingen, särskilt av en dr S som oxå himlade medögonen om akupunktur och allt annat, men jag KRÄVDE hos deras psykolog där att jag klarar inte fortsätta om jag inte blir rekommenderad en läkare som lyssnar, då fick jag hjälp.Det kan du oxå få.Jag kanske låter hård men det är så det är tyvärr.

2010-10-07 @ 09:27:20
Postat av: Anonym

Glömde fråga...Snorri eller Milan kanske? Kräv isåfall ändring.

2010-10-07 @ 09:28:43
Postat av: Gräddnosen

Usch, jag känner tyvärr igen det där. Har gjort två landstingsförsök (RMC i Linköping) och har en liknande erfarenhet. De var inte intresserade av att ändra i behandlingen eller diskutera alternativ utan körde på enligt sin "löpande-band princip". När det gäller endometriosen så fick jag samma svar "att det inte påverkade utgången vid IVF" vilket visar hur dåligt pålästa läkarna i Sverige är. Självklart påverkar det!



Nu ska vi byta till Carlanderska i Göteborg för att öra privatförsök där. Har hört mycket gott om dem. Vi kör igång någon gång nästa år, efter att jag varit nedreglerad med Enanton i 6 månader för att torka ut min endo. Ska bli spännande att se hur det är där. Det kan ju knappast bli sämre!



Stor kram till dig! Stå på dig och be att få träffa en ny läkare som tar era frågor på allvar. Som någon annan skrev så är det ju ditt liv det handlar om och du ska inte finna dig i att bli behandlad så där.

2010-10-07 @ 09:41:33
Postat av: Maria

Oj vad jag känner igen mej!

Om jag inte får svar när jag är hos doktorn så ska jag anmäla dom jävlarna!



Tänker på er!

2010-10-07 @ 10:22:30
URL: http://www.prackan.blogspot.com
Postat av: Sara

Ville bara rekommendera maca som jag fick från min homeopat,det ska öka cirkulationen i livmodern.

Jag lovar inget men jag blev gravid bägge gångerna efter jag börjat med det. Tyvärr slutade det första i utomkveds men andra gången gick det hela vägen :-).

Ge inte upp hoppet. Har läst att får man bara fina ägg att sätta tillbaka så lyckas det förr eller senare. Ibland tar det 10 ggr och ibland bara 1 gång.

Lycka till.

2010-10-07 @ 15:17:59
Postat av: jenny_maria

håller med alla ovanstående! Kräv att få prata med en annan läkare - eller ni kan inte få flytta över resten av era landstingsförsök till en privat klinik istället? Vi går på privatklinik MED våra landstingsförösk (om du förstår vad jag menar)

2010-10-07 @ 15:56:35
URL: http://langtaneftersammanhang.blogspot.com/
Postat av: MDB

Fy vilket hemskt bemötande! Tycker som de andra att du ska klaga på bemötandet hos klinkiken och be om en annan läkare. Kram!

2010-10-07 @ 19:15:16
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0