föräldraträff och lite hus..

Hemma igen efter andra föräldraträffen. Va ingen fara alls att vara där ensam utan E men olägligt kanske att det just detta möte handlade lite om familjerådgivningen och parrelationer. Oxå sitter man där själv haha.
Men detta möte va bättre tyckte jag då det handlade mycket om de olika smärt lindringarna som går att välja mellan. Bra information. Sen fick vi se en förlossningsfilm, men den va rätt lam, då finns det bättre att se på tv tycker jag allt. Här andades dom lite i den där lustgas masken och sen va ungen ute.... och jag har en känsla av att det inte kommer att gå till så.

Nu har jag förtjänat soff läge i några timmar tycker jag så nu ska jag sitta och titta på bilder på vårt hus för att drömma mig bort lite. - Åhh vad jag längtar, om det ändå vore nu !!


Tänkte även försöka svara Emelie på lite hus frågor:

Huset vi köpte kostade 1.300 000, det är vårat första hus och man är väl lite små skraj för vad man egentligen har gett sig in på. Men "alla" andra har ju hus så det känns som om vi oxå kommer fixa det.

Än är ju inte köpet helt klart så det känns som om vi ännu inte har nån aning om vad vi kan förvänta oss i månadskostnad. ( men mellan 8- 10 000 skulle vi gissa även om vi hoppas på mindre, Enligt mäklarens uträknings sida låg det mellan 6.500 och 7.500, så just nu kan det nog bli vad som hellst. ) Bättre att räkna med högre så vi inte sätter oss i skiten.

Vi ska till banken på måndag och förhandla om räntor och såntdär som man inte har nån koll på alls.
Så om det är nån som har några bra tips om just räntor så tar jag gärna emot dom :)
Ska det bindas på flera år eller inte ? hur mycket ska man amortera ? Ja såna där bankfrågor som för mig än så länge är en enda stor gröt.

Om du och din sambo är osäkra så ring till en bank och försök fixa ett lånelöfte. Dom räknar ju egentligen ut om ni kommer klara er eller ej. Och det känns som om dom alltid räknar med eventuella ränte ökningar och vad man "måste" ha kvar att leva på i månaden.

kontantinsatsen blev dock högre än vad vi räknat med, så vi kommer som det ser ut just nu lägga ca 250 000 själva. Vet inte den exakta summan än då det återigen är massa bank grejjer med lagfarter och pantbrev.
Men jag antar att det är fler saker som plockar till innan den summan är helt klar.
besiktning och såna grejjer plockar pengar det med.

Så det ska bli väldigt intressant att se om varenda sparkrona e slut innan affären är färdig.


Känns som om husköpet tog över lite av väntan på lillskrutt, både på ont och gott. Dels är det ju bra att tänka på annat så att den sista väntan inte blir så lång och outhärdig. Kan tänka mig att man längtar nåt så enormt efter bebisen den där sista månaden. Men jag vill ju inte heller ha för mycket hus grejjer i huvudet så jag "glömmer" bort bebis och inte hinner förbereda och boa in mig.
Fast glömma bort va allt ett starkt ord, för det kan jag lova att jag inte gör !
Kanske är bra att inte bara gå hemma de sista veckorna och räkna dagarna och stirra sig blind på ett barnrum som står klart. Det blir ju en lite mer utmaning på detta viset !



Kommentarer
Postat av: Åsa

Vi köpte också hur när vi väntade vårt första barn. Dessutom kom han tio dagar tidigt, dagen innan flytt :) Det första halvåret bodde vi i kartonger och renovering men det fixade sig det med. Nu, med facit i hand, är det helt underbart att ha hus när man har en två-åring med en massa spring i benen!

2011-06-15 @ 20:07:38
URL: http://maj09.blogspot.com
Postat av: Ninna

Tack snälla! Känns helt overkligt! Såklart! Efter alla dessa år! Ser fram emot UL i juli så vi får se om/att det verkligen bor någon härinne...



Kram Ninna

2011-06-16 @ 13:48:07
URL: http://www.villblimammanu.blogspot.com
Postat av: Avlängtantilldig

Ang huslån och om man ska binda eller inte så är det ju egentligen ingen som kan ge ett "rätt" svar eftersom ingen vet hur räntorna kommer att utvecklas, allt är ju spekulationer och man får helt enkelt själv satsa på det som känns bäst. Vi har gjort som så att vi delat upp lånet och har olika bindningstid på olika delar. På så sätt, om räntorna skulle stå skyhögt när ett fast lån släpps så drabbas inte hela lånet utan bara en del.

Många vi känner amorterar inte alls. Vi tycker däremot att det känns viktigt att amortera. Dels för att man får ner lånet och därmed får något mindre månadskostnader och dels för att vi ju faktiskt såsmåningom vill äga vårt hus istället för att banken gör det. Dessutom är det bra att amortera av lite extra när man har utrymme ekonomiskt så finns det möjlighet att låna på igen om något händer. Som tex nu behöver vi mer eller mindre akut (innan vintern) köpa ny panna, en investering på sisådär 100 000. Hade vi inte amorterat extra så hade vi behövt försöka få ett helt nytt lån, troligtvis till högre ränta, nu kan vi baka in det i ett av våra befintliga lån. Men jag håller med dig, det är en djungel och det är jobbigt att försöka fatta beslut kring.

En annan sak att tänka på när man har hus är att det ju tillkommer extra kostnader som man oftast inte har i en lägenhet, typ sophämtning, vatten etc. Plus att det blir en hel del inköp till trädgård, verktyg etc.

MEN, med dessa jobbigheter ur världen, så vill jag säga att det är underbart att ha hus och jag skulle ALDRIG vilja gå tillbaks till lägenhet igen! Det är värt varenda extra krona!

2011-06-17 @ 10:42:38
URL: http://mammautanbarn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0