endometrios

Nu har jag fått ett nytt problem här som jag plötsligt blev väldigt orolig över !

När vi va hos dr L hade jag en cysta.... den va tydligen så liten att hon inte brydde sig direkt om den.
Jag har ingen aning om det är samma cysta som dom hittade vid vårt ivf ???
verkligen ingen aning, ingen jävel kan ju säga vad det är för cysta utan säger att den är liten och troligtvis ofarlig!

men läkaren vid vårt äggplock nämde ju att - här är nog en endometrios cysta...??
Det va första gången jag hörde ordet i samband med mig själv. Och nu när jag googlade runt så slog det mig plötsligt att jag kanske har det????

Jag har innan tänkt att skulle jag ha det så skulle väl läkarna sagt det vid utredningen ... eller ??
Men nu börjar jag tvivla, eftersom det verkar som om det inte är något man kan se bara sådär.
Varför har dom inte kollat upp det ??

Jag har aldrig innan förstått vad endometrios är för något....men plötsligt blev jag rädd. Jag orkar verkligen inte med en sak till nu...
Måste man alltså göra en operation för att se om man har det ?? Finns det inget annat sätt att få veta ??

Jag blir alldeles snurrig i huvudet av detta. och tänker ju verkligen inte göra nån mer operations grej mitt i ivf försöken.... det går jag bara inte med på ! Fan.... trodde verkligen läkarna kollade allt under utredningen? Ska man verkligen behöva ta tag i sånt här själv ?? och tvinga läkarna att leta ??

kan det verkligen vara så att jag har det ?? tänk om det är därför vi inte kan få barn ???
Som sagt så vet jag ju inte vad det är egentligen... jag har förut bara trott att det handlat om cystor ??

och nu står jag ju plötsligt här med en cysta själv... och mensvärk som man kan ta livet av sig för det har jag ju alltid haft.... Sådär så jag är sängliggande i 2 hela dagar och nästan gråter av smärta!

Har aldrig lagt ihop detta tidigare och nu kan jag inte släppa det !
Fan kan man lyckas även om man inte kollar upp det ?? Jag orkar verkligen inte mer just nu! Och skulle det vara så att jag har det så är jag så fruktansvärt besviken på sjukvården...

Varför ska man behöva göra allting själv ??!!!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag har som bekant endo och det konstaterade de först efter en titthållsoperation.

Jag besökte gyn i samband med att vi hade svårt att få barn och då nämnde jag att jag hade fått väldigt ont i samband med mensen efter att jag slutat med p-piller (hade aldrig haft mensvärk i hela mitt liv innan) samt att jag blev väldigt svullen också varje månad på ett ställe en bit ovanför ljumsken. Redan här sa de att det mest troligt rörde sig om endo, men kan som sagt inte konstateras definitivt utan att de gjort titthåll och sett hur det ser ut inuti.

För min del påverkade det ju äggledarna så dessa blev skadade och mest troligt därför vi aldrig lyckades på egen hand.

Men något positivt i eländet är att endo påverkar ingenting med IVF iallafall såvida det inte sitter runt äggstockarna då det kan bli problem vid ÄP.

Stora kramar och kämpa på i allt elände

2010-06-12 @ 22:26:54
URL: http://www.asa1977.blogspot.se
Postat av: Anonym

ja har en cysta men har absolut inte spelat någon roll.. har även bakteriell vaginos när vi gjorde ivf och för oss fungerade det utmärkt är i vecka 20 nu... lycka till, håller tummarna

2010-06-13 @ 11:35:15
Postat av: mamma-wannabe

Har också konstaterad endo.

Jag har haft mensvärk så att jag har svimmat av redan som 14-15-åring, det dröjde tills jag var 31 innan jag fick konstaterat att det var endo, det var genom titthålsoperation.

Nyckelorden för att få läkarna att börja undersöka för endo var i mitt fall att jag nämnde att jag även hade smärtor vid samlag och ägglossning - det har varit likadant för flera av mina vänner som har haft liknande problem som jag och det har slutat med att de till slut har konstaterat endometrios.



Vad gäller IVF så upplever jag inte att de har ändrat/anpassat min behandling på något sätt utan jag verkar få samma behandling som alla andra.



Jag har lite sammanväxtningar (inga cystor) och jag har än så länge haft tur, så inga sammanväxtningar som stör äggstockar/äggledare - utan "bara" smärta och i övrigt har jag inte fått några klara besked om hur endo skulle störa, allt jag får till svar är att det rent statistiskt finns fler barnlösa som har endo och likadant ser det ut bland IVF-behandlingar.



Håller tummarna!! och hoppas att detta inte ställer till med problem för er.

KRAM

2010-06-13 @ 12:39:30
URL: http://familjecirkus.blogg.se/
Postat av: mamma-wannabe

Jag har fått flera olika sorters värktabletter.

Just nu har jag dikloflenak (tror det stavas så..)

en långtidsverkande sort som löser upp sig efter magsäcken den passerat om jag har förstått det rätt, så den ska vara relativt skonsam för magen.



Jag är nöjd med den!



Den är dock inte lämplig om man vill bli gravid, så numera väntar jag tills jag blöder (testat negativt) innan jag börjar ta tabletterna, så lite (eller faktiskt ganska mycket) värk får jag helt enkelt stå ut med utan värktabletter.



Detta har jag kommit fram till tillsammans med min gynekolog, så hör efter först, det var 2007 vi kom fram till att jag kunde göra så här, och saker och ting förändras ju. Men jag har inte brytt mig om att kolla upp senare eftersom jag tror att jag ska bli gravid varje månad - men men det har ju inte hänt ännu... fast jag hoppas :)

2010-06-13 @ 15:07:40
URL: http://familjecirkus.blogg.se/
Postat av: MDB

Jag har ju också endo, men har inte fått något svar på om det är detta som orsakat vår barnlöshet. Särskilt inte eftersom makens prov inte heller var så bra. Min endo yttrar sig så att jag får cystor som växer rätt snabbt, och pga detta fick vi en väldigt kort försökstid på egen hand. Jag blev också diagnostiserad via titthålsoperation efter att man vid ett gynbesök hittat en så stor cysta att den var tvungen att opereras bort.



Vanligt som jag har förstått när det gäller barnlöshet och endo är att man har trånga passager i äggledarna och dessa har du ju fått spolade. Jag tror att har de inte sett något vid utredningen och kring ivf:erna så borde det inte vara något som påverkar er möjlighet gällande IVF.



Jag får inte ont vid mens, däremot ofta vid ägglossning (vilket är "jättebra" när man vill gravid) och då skrev min läkare ut Voltaren-T till mig och jag räknade dessa som "säkra" eftersom hon visste att vi försökte bli gravida. Men nu blir jag lite osäker efter det Mamma-Wannabee skrev eftersom Voltaren-T och Difklofenak är jämförbara vad jag har förstått...

2010-06-13 @ 18:22:11
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Jag har också endo och fick också diagnosen efter att jag fått en stor cysta som jag opererade bort. Jag fick kämpa för att bli trodd och tagen på allvar ang. min smärta av cystan. När jag väl fick bli opererad hade cystan vridit sig runt min ena äggstock så mycket att den var skadad och halva fick opereras bort. Jag hade även så mycket härdar kring äggstockarna och runt tarmarna att de fick öppna upp mig helt, (inte bara titthål), för att få bort dem. Men under utredningen som jag gjorde innan opertionen hade jag fri passage i äggledarna iaf.



Jag har också mycket smärtor kring mens och även kring ägglossning.

Gör man väl IVF så säger de att endon inte ska påverka så mycket. Men för att stilla endon och få bättre förutsättningar kan man bli nedreglerad under än längre tid än normalt inför IVF, ca 3-6 månader. Ingen hit med nässpray så länge, men det kan det kanske ändå vara värt.



Du måste ju inte ta reda påom du har endo. Men ända sättet är tyvärr bara genom titthålsoperation idag. Men endligt Endomitriosföreningen, som vi i Barnlängtan sammarbetar med, så ska de ha kommti på ett nytt sätt att kolla det. Men nu har jag glömt bort vad det var.



Vi har ju heller inte lyckats bli gravida, trotts 6 ICSI coh 4 FET, endast blivit gravid 1 gång men fick då MA i v.11. Min man har få och slöa simmare. Men vi får ut många ägg och många blir befruktade tom blastocyster. Men de vill inte stanna kvar.

Vi funderar nu på donatorinsemination i Danmark. Men de kliniker jag har varit i kontakt med anser att om man har endo så är chanserna större vid IVF än vid insemination. Nån fler IVF orkar och har vi framförallt inte råd med. Så vi kommer nog att chansa på inseminationer iaf.



Tyvärr finns det inget botemdel mot endo, det är en kronisk sjukdom som man har tills iaf klimakteriet. P-piller e ju det som hjälper bäst, men det vill man ju inte äta om man som oss inte har några barn än. Sen kan man få bättre smärtstillande utskrivet på recept, jag bir dock aldrig färdig till att ordna det.



Du hittar mer info på http://www.endometriosforeningen.com

2010-06-14 @ 14:44:13
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: fia

Hej!



Vet vad du pratar om.. de hittade ett på mig oxå när jag o min man var o sökte för hjälp.. men det var tydligen inget som var i vägen.. men kunde bli större när jag blev äldre... men självklart så har man det kvar i huvudet...

2010-11-08 @ 16:52:37
URL: http://vilatryggtiminfamn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0