barnvagn

Hjärnan verkar inte kunna tänka på annat än graviditets relaterade saker. Känns som om jag är i min egen lilla värld och där kretsar allt kring bebis :)

Så dagens tankar handlar om barnvagnar.
Det är ju en hel vetenskap...

Vi har två st affärer i vår stad där man kan köpa barnvagnar, så vi gjorde en koll i förra veckan för att se vad det fanns för utbud.
och jag har fått lite klarhet i alla fall om vad jag vill ha och inte ha.

Jag vill ha en så liten och smidig vagn som möjligt, den ska vara lätt att ha med sig och lätt att fälla ihop.
Vi bor två trappor upp så antingen måste den ha bra hjul som tål att dras upp för trappor varje dag eller en bra/lätt lift att ta ur.

Hade bestämt mig för att jag ville ha en 3-hjuling så det gick vi igenom utbudet på...
trodde först jag hittat den perfekta vagnen - tror den hette "baby travel amsterdam" enligt mig va den perfekt förutom EN enda detalj... sittdelen kunde endast vara vänd frammåt.
Jag vill absolut ha mitt barn vänd mot mig så jag kan se det, så tyvärr va det avgörande för oss.
Så det blev inte den fina vagnen.

tyvärr va alla de andra 3-hjulingarna vi kollade på för dyra, jag vägrar lägga 5-10 tusen kr på en vagn, det finns inte i min värld. Så antingen va de dyra eller så gick de inte vända sittdelen mot mig. Så tyvärr går nog alla dom bort.
Även Emmaljunga vagnarna går bort, jag vet inte varför men jag tycker inte om dom, så stora och klumpiga och mycket löst tyg som hänger överallt.

Men jag tror tillslut att vi hittade vår vagn trots allt ;)
Den heter "Hoco travel light" och jag blev lite småkär i den.
Så liten och söt, hade dock fyra hjul men framhjulen va mindre och svängbara. Man kunde även låsa dom så det blir lättare att gå i snö.

Fanns tyvärr inte så man kunde ha nån lift men själva liggdelen va så liten och smidig att koppla loss och ett bra handtag så den ska jag nog orka få upp två trappor.
Och den viktigaste detaljen enligt mig... sittdelen går att vända så man kan ha den antingen mot sig eller frammåt. Sen va det ett så lagom pris så det lutar åt att vi åker och beställer den i veckan.
2999 kr för en ny vagn med både liggdel och sittdel - Tjohoo, som hittat juh !



det enda jag fortfarande klurar på är nog hjulen... där har jag ingen koll alls på vad som är bra eller dåligt. Dom är ju lite små, men det kanske inte gör nåt... den va ju så himla smidig och bekväm att köra i affären, kanske känns "plastiga" när man väl är ute ?? men i övrigt så älskar både jag och E den... och bara det att vi båda fastnade för samma vagn är ju ett plus !

återstår att se i veckan om vi köper eller inte köper....



Kommentarer
Postat av: MDB

Vilken fin vagn!



Tycker att det var hur svårt som helst med barnvagnsvalet. Alla har ju olika behov så det var svårt att sålla bland råden. Vad skönt att ni hittade en som ni bägge var så nöjda med.

2011-04-26 @ 12:09:44
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Tess

Man får det man betalar för. Så är det. Mitt tips är att köpa en begagnad vagn istället. För 3000 finns det mycket fint på begmarknaden.



Personligen tycker inte jag att 5000 är mycket pengar för en vagn. Min första barnvagn rullade säkert 5 mil i veckan och då krävs en bra vagn.



Men alla har vi olika behov och kräsenhet:)

2011-04-26 @ 13:36:24
Postat av: Sandra

Håller med dig om att det var en himla söt vagn!

Ingenting som skulle passa våra behov dock, vi går mycket i skog och mark och på grusväg, så vi valde en med stora luftpumpade däck. Men den går förvånansvärt bra att köra inne på affärer också. Vi köpte en begagnad Teutonia för 1200 kr, visst syns det att den har 5 år på nacken men det uppvägs av hur himla bra den är att köra!

2011-04-26 @ 16:42:57
URL: http://sandraromby.blogspot.com/
Postat av: Tea

Barnvagnsdjungeln är svår men rolig :)



Sittdel som går att vända åt båda hållen är ett måste för mig också.

2011-04-26 @ 18:46:47
URL: http://langrean9manader.blogspot.com/
Postat av: L

Jag tycker Emmaljungas vagnar är jättebra. Vi har en citycross och den är så himla lätt och skön att köra och jättelätt att svänga. Inte alls stor och klumpig.



Små hjul i fram tycker jag verkar opraktiskt när snön kommer. Men då går jag mkt och har inte körkort.

Och så har jag inte gärna lufthjul, för flera jag känner råkar ut för punka då och då, vilket jag inte skulle orka. Så kullager tycker jag personligen är bäst :-)



Smaken är som baken, och folk verkar verkligen ha himla olika vagnkrav, så det gäller att leta efter det man själv vill ha :-)



Verkar ju toppen att hitta en ny vagn för 3000 kr! Har aldrig sett det nångång. Vi lade kring 8000 på våran och jag tycker såhär i efterhand att det är galet egentligen att det ska kosta så.

2011-04-26 @ 23:25:29
Postat av: Ulrica

Oj oj, var det något jag gick igång på när barnen var mindre så var det barnvagnar ;-) Att min bror jobbar i branschen är ju ett plus...

Min erfarenhet är att man får vad man betalar för! Kan nog hålla med ovanstående som tipsar om att kolla in begagnatmarknaden på kvaltitetsvagnar...

Jag har haft Emmaljungavagnar. Citycrossen är helt outstanding som fyrahjuling. Så lätt och smidig!! Till min yngste son hade jag den det första året och fick sedan (lyx, jag vet!) en Amsterdam av min bror. Det var en bra lösning eftersom jag precis som du vill ha mitt lilla barn vänt mot mig, men när de är runt året blir de nyfikna och det känns helt ok att ha de frammåt då. Det finns ju även en liten lucka i suffletten där man kan kika ner :-)

Jag sålde vår Citycross för halva inköpspriset, en fin affär både för oss och köparen som fick en toppenfin vagn i bra skick för halva priset och vi fick hälften tillbaks...

Men som sagt smaken är som ....

Lycka till i barnvagnsdjungeln!

(Vill bara föra vidare min brors råd när folk köper vagn...de allra dyraste, typ Bugaboo etc är inte värt pengarna, men de billigaste är skit...)

/Kram Ulrica

2011-04-27 @ 08:33:49
URL: http://icasmirakel.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vad kul att ni hittat en vagn som ni är nöjda med! För oss skulle de inte funka med sa sma hjul, speciellt fram, da jag kommer ga mycket pa alla typ av underlag och speciellt snö i vinter.

2011-04-27 @ 09:23:45
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Tess

Nu är jag lite "efter" här då detta är ett gammalt inlägg, men såg att det är precis en sådan vagn vi har. Den har varit helt fantastisk de 3,5 åren vi haft den (bra att det följde med sittdel till den vi köpte också). Föredrar denna framför de klumpigare vagnarna då jag har kronisk smärta och måste tänka på vad jag orkar. Den funkar utmärkt att ha med ute i skog och mark också. Det enda som hindrar dem är snö om det är oplogat och det har inte hänt många gånger under dessa åren att vi stött på det :-) "Får vad man betalar för" skriver en person. Man fick väldigt mycket värde för pengarna av denna iaf. Mycket hellre den än en klumpig 6000-kronorsvagn där märket oftast är det som trissar upp priset, inte kvaliteten :-)

2014-07-04 @ 01:00:34
URL: http://highlandertess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0