svar på tal

Lisa skrev:

"Du är fortfarande äckligt negativ...skulle inte du sluta gnälla och klaga på allt när du blev gravid???? Tänk på de som inget annat vill än att bli gravida. SLUTA GNÄLL NU OCH RYCK UPP DIG!!!!"

Öhh okej, för det första så kan du sluta läsa min blogg om jag inte får skriva vad jag vill.
Detta är min blogg, MIN ventil och det är ingen puttinutt blogg, där jag skriver om nån rosa skimmrande lycka. Det har jag aldrig gjort, i stort sett hela bloggen har varit ett långt helvete och jag har vräkt ur mig mina känslor och det som JAG känner.

Jag behöver inte tjata varje dag om hur lycklig jag är nu när jag ÄNTLIGEN blivit gravid.
Det ser jag som en ren självklarhet nu att ni vet att jag ÄR lyckligast i världen.

MEN ska jag avsluta bloggen här kanske : " Oxå levde de lyckliga i alla sina dagar"
eller ska jag fortsätta skriva sanningen, resten av resan...
Jag vill kunna titta tillbaka på hela min graviditet sen och se hur jag mådde, vad jag tänkte och då kan jag inte bädda in det i nån underbar dröm där jag bara va lycklig varje dag.

Klart att jag ÄR lycklig, den känslan har jag innom mig varje dag, men jag tycker det kan vara intressant att veta hur en graviditet ter sig... och just nu är jag i denna fasen där jag tycker det är äckligt att spy...
Och visst det kan låta negativt, men att kräkas är en negativ grej, kan aldrig bli positivt!
Sen självklart spyr jag hela dagarna gärna 24 timmar dygnet bara jag får hålla mitt barn i mina armar tillslut, och det är inte det detta handlar om.

Jag skulle aldrig byta bort detta ALDRIG, men jag tjatar inte hemma om att jag mår dåligt, är trött eller less på att må illa... det gör jag i bloggen - MIN BLOGG !
Det är här jag spyr min galla, så e det bara och vill man inte läsa det så sluta här.

hade jag inte vart anonym hade jag antagligen bara skrivit om hur lycklig jag är och hur vi svävar på små moln varje dag och kräkt ur mig skiten här hemma i stället, men nu är jag anonym och kommer att berätta precis vad jag känner, och ingen ska tro att jag inte är tacksam !

Men något har tagit över min kropp och allt den gör, så jag tänker inte lägga ett rosa skimmer över den här graviditeten, jag kommer skriva om hur den är på riktigt!
Och jag skriver inte för att få något medlidande eller att nån ska tycka synd om mig eller nåt sånt, jag skriver det jag tänker för stunden bara. och förhoppningsvis få veta om andra känt liknande känslor.

Så jag kommer fortsätta "klaga" om jag mår illa tänker jag skriva det, om jag har ont nånstans tänker jag skriva det, och om jag är så orolig så jag går sönder tänker jag skriva det...

finns dagar då jag inte skriver en endaste rad, då flyger jag här hemma på mina fluffiga moln, jag har inget skriv behov när allt är bra och frid och fröjd, men sen kommer det dagar det händer något eller jag känner nåt annat och då passar jag på att skriva av mig, så ganska naturligt blir det att man skriver "behöver prata med någon" när man är ledsen eller deppig eller mår dåligt av nån anledning !

Men tro inte för en enda sekund att jag inte är lycklig !!

eller vad tycker ni? ska jag kanske avsluta med " Och så levde de lyckliga i alla sina dagar" istället och sen va det bra med det här !?


Kommentarer
Postat av: Theodora

Man ska absolut inte behöva försvara sina känslor.

Man har lika mycket rätt till sina känslor vare sig man blir spontan gravid eller inte.

Vem fan har rätt att döma andra människors psyke?

Som människa är man tacksam för livets goda och livets mirakel men man har lika stora rättigheter att uttrycka sina känslor i ord.

2011-01-29 @ 00:18:36
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Maria

Helt otroligt. Vad arg jag blir. Bara för att man efter kämpande äntiligen har blivit gravid ska man då behöve sluta känna när det gör ont eller känns jobbigt. En graviditet ter sig olika för olika människor och vi människor behöver ventilera. Eller är det meningen att man ska titta ner på sin spya och vara överlycklig över att man spytt? Märk väl att damen inte klagar på sin graviditet, utan vissa symptom. Hade hon spytt för att hon var sjuk och klagat hade det varit ok. Jag vill bara veta varför man inte skulle kunna få skriva det man känner för på sin egen blogg, som är skapad för att, just det, ventilera när det blir jobbigt?

2011-01-29 @ 00:42:51
Postat av: Jessi

Du behöver inte försvara dig! Det är klart att folk som vill bli gravida men inte kan tycker att det sticker i ögat att se, men det är ju din blogg... Jag lyckades själv på IVF 3 och jag älskar att läsa din och andras bloggar om hur det känns att få det där plusset och vad som händer efter... Jag vill jämföra krämpor, kräkningar och oro, detta är ju vårt liv nu?! Jag menar, tänk på en "vanlig" blogg med någon som inte haft svårt att bli gravid, hade någon klagat på att hon skrev om div krämpor där? Tror som sagt det handlar om avundsjuka, det kände jag efter mina två misslyckade försök... Och det missunnar jag ingen. Men di har ju haft turen att komma förbi det nu, och livet är ju inte en dans på rosor för det, jag vet!!! Så fortsätt du skriva, vill man inte läsa din blogg finns det ju många bra feel-good romaner i stället!



Stor kram till dig!

2011-01-29 @ 06:13:33
Postat av: Fru F

Det är lustigt för det är många som verkar tro att de som får hjälp att bli gravida inte får obehagliga graviditetssymtom eller är oroliga. KLAGA PÅ och det med gott samvete. Du älskar ju ditt lilla pyre ändå eller hur!

2011-01-29 @ 09:37:56
URL: http://trueflink.blogspot.com
Postat av: Lisa K

Du som inte varit gravid men som så gärna vill bli det; det går ju inte att föreställa sig sina egna individuella gravidsymptom i förväg. Olika för olika människor. Ska den oerhört trötta och spyfärdiga gravida dra på sig en rosaskimrande lycko-fasad bara för din skull? Skulle inte tro det.

2011-01-29 @ 09:42:37
Postat av: Lilla Jag!

Nu blev jag riktigt förbannad!!!! För det första så skriver du vad du vill på din egen blogg. Håller helt med Fru F i detta, har inte vi IVFare nån rätt att vara orolig och må dåligt. Har man gått igenom hela IVF-resan med hormoner, väntan, oron, missfall, sorg, längntan och nya försök så vågar man nog inte vara riktigt säker/lycklig förrän förlossningen är klar....

Hua vad uppjagad jag blev nu!!!!

Hoppas du fortsätter med din sida som vanligt.

Jättekramen!

2011-01-29 @ 09:54:12
URL: http://hurskadetgo.blogspot.com/
Postat av: Clara

Men hjälp! Vilka människor det finns. Vi som läser din blogg läser den pga av det du skriver, för att du ger oss något. Och gilllar man inte innehåller så får man väl läsa nån annan blogg. Skriv precis vad du känner, det är därför vi läser! Är också gravid, precis i början. Att må illa dygnet runt eller kräkas är grymt jobbigt! Jag har precis börjat använda sea bands och de funkar bra för mig. Kan köpas på apoteket och lindrar illamående hyfsat bra. Lycka till!

2011-01-29 @ 10:00:52
Postat av: F

KLart du ska skriva vad du vill..det är ju därför man har en blogg! Stå på dig.

Å jag tycker att det är jättekul att ni äntligen lyckats...lycka till hela vägen! Kram F

2011-01-29 @ 10:41:12
URL: http://langtarsa.blogg.se/
Postat av: Amy

Jag kan förstå om vissa inte orkar läsa, men inte att någon på ett sådant otrevligt sätt ger befällning om vad du får skriva eller hur du får uppleva din graviditet! Det är klart du ska skriva vad du känner! Grattis, lycka till, och hoppas du mår bättre snart!

2011-01-29 @ 11:10:23
URL: http://andwhitherthen.wordpress.com/
Postat av: ahns

Ärligt - strunta i det där! Känns mest skrattretande. Vem är det egentligen som är negativ?



Hoppas illamåendet kommer att lägga sig snart och att du kommer att må bättre. Och skriv det du vill - jag och många andra tycker det är intressant - och det är det viktigaste.



Kram på dig!

2011-01-29 @ 11:21:37
Postat av: Ulrica

Hejsan.

Det här är första gången jag kommenterar här. Jag har läst din blogg ett tag nu. Sedan innan du blev gravid. Hittade hit via Plusresan. Jag själv har inte varit i IVF-träsket. Men har däremot gått igenom tre missfall som präglat min inställning till livet (faktiskt!). Jag har nu tre underbara barn, skall tilläggas. Jag följer flera IVF-bloggar och önskar inget hellre än att ALLA skall lyckas! Ibland slås jag av bitterheten bland Er som bloggar om detta. Och tro mig, jag kan lätt förstå hur den kan ta överhanden! För den bitterhet och självömkan jag kände efter mina missfall och jag såg gravida eller nyförlösta människor omkring mig var total! Den känns idag ganska långt borta och jag får påminna mig om att det en gång var mina känslor oxå! Livet är orättvist och det är lätt att känna med de som är i samma situation som man själv är i. När de lyckas och går vidare kan det vara svårt att inse att inte allt är rosa moln trots att man lyckats bli gravid...

Vad jag vill säga med detta fruktansvärt snurriga inlägg är: Du är i en helt ny fas i ditt liv. Efter år av barnlöshet är Du äntligen där du velat vara länge. Självklart är det detta nya du skall ta in. Du är gravid! Äntligen! MEN du mår piss! Det är mitt i allt det fantastiska rätt så jobbigt att brottas med illamående (been there) och alla hormoner. Självklart skall Du kunna få klaga lite! De som fortfarande står och trampar i IVF-karusellen kan ha svårt att acceptera det. Det förstår jag. Men Du har hamnat i ett nytt läge. Du är dig själv närmast. Fortsätt blogga som Du vill. Du kanske mister några läsare men å andra sidan kanske Du får nya istället. Jag kommer fortsätta läsa. Med nöje (och en viss igenkänning). Jag önskar Dig ALL LYCKA! och fortsätter hålla tummarna för de som inte lyckats än. Stor kram

Ulrica

2011-01-29 @ 12:26:15
URL: http://icasmirakel.blogspot.com
Postat av: m

Jag kan oxå förstå att en del retar sig på dina inlägg och jag tror det beror på ordvalen och sättet du skriver på,inte just vad du skriver.Själv lyckades jag på tredje ivf och är i v 37, jag kan säga att min graviditet har vart superjobbig,aldrig rosaskimrande,hela tiden nya krämpor,men tyvärr har jag oxå känt av omgivningen att jag inte på klaga bara för att jag änd äntligen lyckats...så idiotiskt! Så jag är på din sida.

2011-01-29 @ 12:35:05
Postat av: Lisa K

Jag hoppas att du fortsätter blogga! Jag har nyligen fått barn och känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag har inte haft tid att reflektera över hur jag egentligen mådde under graviditeten för under det första året har fokus helt och hållet varit min son, inte på mig själv. Först nu, efter hans 1-årsdag, har jag börjat fundera över vad som hänt de senaste 18 månaderna. Att läsa bloggar som din hjälper mig jättemycket!



Bry dig inte om barnsliga, omogna och oseriösa inlägg som signaturen "Lisa". Hon skrev förmodligen i ett anfall av avundsjuka och missunsamhet, vilket det finns så mycket av i skaffa barn-världen. Det är ingen förlust att hon nu slutar läsa.



Jag hoppas att vi som vill läsa får följa dig på din livs resa!



2011-01-29 @ 12:41:12
Postat av: Jessica Nilsson

Ta inte åt dig av vad folk säger. Din kropp går igenom något helt nytt och bara för att man är glad för vad resultatet kommer att bli betyder det ju inte att resan dit är smärtfri. Du skriver vad du vill och de som inte vill läsa kan hägna sig åt andra bloggar.



Så alla som bestämmer sig för att tatuera sig gnäller inte? de är ett val de själva gjort men nog har dom rätt att gnälla om att de gjorde ont för de. Det betyder inte att de inte är nöjda med slutresultatet.

En graviditet är något som pågår större delen av ett år så självklart kan de inte bara vara rosa moln.



Stå på dig!

Kram Jessica

2011-01-29 @ 12:57:29
Postat av: Lisa

Självklart far du skriva vad du vill pa din blogg och även om en graviditet är en IVF graviditet sa är det inte automatiskt sa att man svavar pa rosa moln. MEN kanske skulle det vara bättre för din egen skull att fokusera pa det positiva? Allt blir liksom lite lättare da.



Lycka till med graviditeten.

2011-01-29 @ 13:21:29
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: En annan Lisa

Jag tycker om ärlighet i bloggar och i verkliga livet! Nu är du gravid och då ska du kunna vara ärlig om känslorna kring det. Det fysiska (och psykiska också för den delen!) kan vara urjobbigt, då måste man ju få uttrycka det!

Jag är gravid med mitt andra barn, jättelycklig och glad, men jag vet också att de sista månaderna kommer jag känna mig som en fet gris och vara skitsurig för jag tycker det är jobbigt att vara gravid. Får man inte ventilera det blir det ju ännu värre.

Folk måste förstå att klagan över illamående eller smärtor osv INTE är ett klagande över att vara gravid. Snälla sluta inte blogga och ta inte åt dig av sånna kommentarer. Jag tycker jättemycket om din blogg och upplever inte dig som negativ ens när du pratar om jobbigt illamående. Det är verkligheten bara!!



Kram från en annan Lisa.

2011-01-29 @ 14:28:55
Postat av: Louise

Du ska skriva vad du tycker..

Ja skrev oxå om mina symptom och vad piss ja mådde emellanåt... Jag klagade och det gör jag även idag när lillkillen kanske sovit dåligt eller är allmänt skrikig... Fast man är lyckligast i världen så har man fortfarande känslor. och det är jätte viktigt att göra av dem någonstans... så lyssna inte på vad folk säger... konstigt att de tycker till nu när de inte verkar gjort det förut!?

Kram till dej och din växande mage:)

2011-01-29 @ 20:50:49
URL: http://ivfmare.blogg.se/
Postat av: En annan Lisa, igen

Nora: den dagen man börjar gnälla tar man inte alls sin graviditet för givet! Elakt att skriva så ens faktiskt!



Man kan väl inte gå runt och tro att så fort man är gravid så ska ALLT kännas bra? Jag blir rent ut sagt förbannad på det här.

Jag har själv inte blivit gravid med mina barn genom IVF och det kanske är därför det alltid varit tillåtet för mig att klaga? Ska nån som blivit gravid genom IVF behöva hålla inne med det jobbiga och SPELA överlycklig över spyor? NEJ, det tycker inte jag, och alla som tycker det är förbannat orättvisa!



Jag tycker att DU SOM HAR DENNA BLOGG har visat JÄTTEMYCKET glädje över plusset. Skulle du vara oärlig med det som är jobbigt skulle din blogg bli trist och ointressant. Och helt klart skulle folk störa sig på det också.



Det är din blogg och din ventil, och de som stör sig borde verkligen sluta läsa. De behöver inte ens lämna nån kommentar om att de stör sig. Hittar jag en blogg som jag ogillar kommenterar jag inte ens utan slutar bara läsa.



Lycka till med din graviditet! Både med det underbara och med det mindre underbara (så som att kräkas, ingen skriver väl ett "oh så underbart, idag kräktes jag igen-inlägg")

2011-01-29 @ 21:38:18
Postat av: En annan Lisa

Men det är ju fantastiskt att det finns folk som stör sig så grymt på vad en människa skriver. Några oskyldiga inlägg om graviditetsillamående och folk tänker sluta läsa? Jag fattar ingenting.



Och du Nora; det är tråkigt att någon som inte genomgått IVF inte har åsikter som betyder något. Tråkigt att man ska delas in i olika grupper och därefter uppleva graviditet på olika villkor. Det enda jag menar är att jag tycker det är orättvist att vissa inte ska tillåtas uttrycka det som är jobbigt. Alla är väl ändå olika människor, oavsett hur man blivit gravid, och alla "IVF:are" känner väl inte exakt samma kring allt?



Du läser iof inte den här kommentaren, men vem vet? Jag tror de flesta som stormar ut härifrån återkommer och läser ändå. Ärligt talat.

2011-01-30 @ 12:37:43
Postat av: L

En vännina till min syster hade väldigt svårt att bli gravid och när hon (de) till slut lyckades så fick hon ett par missfall. Hon mådde psykiskt väldigt dåligt under denna tiden och intalade sig själv hela tiden att "Bara jag blir gravid och får ett barn så blir allt bra". Så när hon äntligen fick en graviditet som höll sig och gav henne en underbar son, så gick hon under hela graviditeten och första tiden efter förlossningen och tryckte undan alla känslor som att det ibland var jobbigt, tungt och inte alls rosaskimrande, för hon hade ju hela tiden sagt att "allt blir bra bara jag får ett barn". Det hela "slutade" i att hon fick en väldigt jobbig förlossningsdeprission och kunde inte fullt ut glädjas åt det underbara barn hon fått.

Jag och min man har genomgått IVF, och har nu äntligen lyckats :) Min syster har sagt till mig väldigt många gånger att "känn nu inte att du inte får tycka att det är jobbigt eller påfrestande, även om ni kämpat många år så är en graviditet en påfrestning på kroppen (och sinnet)". Jag är så glad för att min syster berättade om hennes vännina för mig och att hon påminner mig om det ibland.



Vissa dagar mår man skit och ingenting är kul, andra är allt rosaskimrande och underbart!!

Men det går ju inte en enda dag eller ens timme som man inte är lycklig för att man är gravid!



Lycka till med graviditeten!!

2011-02-03 @ 16:08:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0