herregud vilken helg !

Ja, det här va nog den mest händelserika helgen som jag varit med om på länge.
På gott och ont.
Är nyss hemkommen från förlossningen där jag sovit inatt !!

Började på lördags kvällen att jag kände en obehaglig känsla i magen, En träningsvärk av nåt slag eller som ett starkt "håll" på höger sida.
Hoppades ju såklart att jag skulle sova bort det och att det nästa dag skulle vara över.
Men redan under natten gjorde det nåt enormt ont att resa sig och gå på toaletten, magen va hård som betong och kändes som om jag behövde bära den för att den inte skulle trilla av mig.

Dagen efter fortsatte det, magen fortfarande stenhård, visst den brukar vara hyfsat hård har varit ända från början men nu gjorde det ju ont oxå. och det där "hållet" i sidan kändes som en kniv som vreds om varje gång jag reste mig upp eller försökte gå omkring.
Gick omkring helt dubbelvikt och sätta sig/resa sig blev mer och mer omöjligt.

Eftersom det va söndag kunde jag ju inte rådråga min barnmorska så jag ringde till förlossningen.
Dom kunde ju inte förklara vad detta va så jag fick komma in.
Vi försökte ta redan på om det va sammandragningar ( vilket jag fortfarande inte vet hur det känns ?? )
Sen började dom forska i om det kunde vara blindtarmen !! ( där blev jag nervös kan jag lova )
Och sen kollades ett urinprov, och eftersom det fanns ett förhöjt värde av vita blodkroppar så kunde det vara det, men det behövde inte heller vara det eftersom jag inte har några tecken på det.

Så nu ett dygn senare sitter jag här fortfarande utan svar...
Men dom kollade ctg grej på bebisen både igår och idag. Va väl nån sammandragning där fast inget märkvärdigt tror jag.
kollade livmodertappen - och Helvete va ont det gjorde !! Fyyy, två gånger kollade dom oxå för när dom kände efter verkade den lite kort, men om dom mätte den med vul va den tydligen normal ?
Ja herrejävlar och själv fattar man knappt nåt vad dom pratar om..

Vet bara nu att jag INTE ser fram emot att nån ska kolla den där tappen igen.
Och till sist fick vi göra ett ultraljud och äntligen se lillskrutten igen ! Åhhh, trots nervositet just då va det ren lycka att få se skrutten buffa därinne. Och oj va stor den såg ut sen senast !

Allt såg i alla fall bra ut med bebis och det va det jag kände va viktigast !
Det bestämdes i alla fall att jag skulle stanna över natten, dels så dom kunde ha koll OM det skulle vara blindtarmen, och så fick jag en bricanyl tablett som skulle lugna ner livmodern.
Så efter att varit hård som en betongklump hela dagen kändes det helt underbart när den äntligen slappnade av !

Fick även börja på en antibiotika kur ifall det kan vara urinvägsinfektion... det tar ju 2 dagar att få svar, och skulle det inte vara det va det bara att sluta ta dom.
Gillar ju inte egentligen att ta några tabletter men jag antar att det bara är att göra som man blir tillsagd. Har endast tagit en enda panodil sen jag blev gravid och vill hellst gå hela graviditeten utan att trycka i mig några piller.

Idag har värken lagt sig lite åtminstone, jag har fortfarande lite ont i sidan men inte alls som i går och för mig är det ett framsteg, så även om jag inte fick veta vad det va så är jag nöjd så länge det verkar bli bättre och att jag fick veta att bebsis mådde bra och INTE va påväg ut, för det hade varit katastrof !
Så nu är det lite vila som gäller i några dagar tills detta har blåst över !

Så nu har jag fått en förhandstitt på förlossningen och jag hoppas verkligen att jag slipper åka dit igen förrän det är dax på riktigt !

Sen hände det ju nåt annat väldigt stort i helgen oxå....

VI HAR KÖPT HUS !!!!   :)

Lyckan är total men det får bli ett helt annat inlägg...


Kommentarer
Postat av: Frugan F

Jag blev av med min blindtarm när jag var gravid, dock bara i v 13. Var obehagligt att opereras i magen när lillen bodde där. Men allt gick bra så det får man glädjas över! Hoppas magbekymret går över och stort grattis till huset!

2011-06-13 @ 16:01:39
URL: http://trueflink.blogspot.com
Postat av: L

Grattis till husköp och vad skönt att allt är bra med bebisen trots dramatiska dagar.



Ang. tabletter så är ju faktiskt inte alvedon och panodil och sånt farligt för barnet, så varför undvika det om man behöver det? Och antibiotika mot infektioner är väl snarare viktigare om man är gravid än annars, särskilt vid urinvägsinfektion. Jag fick penicillin mot halsfluss i vintras och frågade om det var ok när jag var gravid, och då sa doktorn att det snarare var viktigare då.



Ta hand om dig och bebisen nu :-) O hoppas ni inte behöver in på förlossningen igen förrän det är dags för lill*n att titta ut!

2011-06-14 @ 10:47:45
Postat av: När ett plus ett blir tre

Oj, låter som du haft en riktigt jobbig helg. Kan tänka mig att man blir jätteorolig när magen blir så där hård och man känner saker som man inte brukar. Skönt att få se bebisen igen och få bekräftat att allt är bra.



Grattis till husköp - spännande! :-)

2011-06-14 @ 11:35:18
URL: http://narettplusettblirtre.blogspot.com/
Postat av: Vendela Vedlund

Goddag! vad intressant din blogg är. kommer verkligen att läsa dina inlägg igen. (: Hoppas du har en kul helg :p

2011-06-29 @ 04:54:11
URL: http://jade.se/reseguide

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0